Sesetengah blog
berperanan sebagai buku harian peribadi dalam talian. Blog yang tipikal
menggabungkan teks, imej dan pautan ke dalam blog, laman web, dan media lain
yang berkaitan dengan topiknya. Keupayaan para pembaca untuk meninggalkan
ulasan mereka dalam format interaktif merupakan ciri yang utama untuk
kebanyakan blog. Kebanyakan blog umumnya adalah blog teks.
Blog seharusnya
diketengahkan sebagai satu bentuk pendidikan yang baru di negara kita
memandangkan ia membawa banyak kebaikan kepada guru dan juga pelajar. Murid
perlu dibawa keluar daripada kepompong ciri-ciri pembelajaran abad ke-19,
antaranya, guru ibarat pelayan komputer (server) yang menyimpan beribu-ribu
maklumat manakala murid ibarat cakera keras ( hard disk ) tanpa memori untuk
diisi.
Gaya pembelajaran
terkini, seperti yang ditegaskan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR),
menyarankan penggunaan pelbagai pendekatan seperti pembelajaran secara
hands-on, kontekstual, konstruktivisme dan masteri. Pendekatan yang digunakan
haruslah memberi peluang yang tidak terhad kepada murid dan mengambil kira
tahap kecerdasan murid. Ini adalah selaras dengan gaya pembelajaran abad ke-21
yang berpaksikan literasi era digital, murid berfikir secara kreatif dan
inovatif, kemahiran komunikasi yang berkesan dan penghasilan kerja yang tinggi.
Selain daripada itu,
penggunaan blog dalam pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan motivasi
dan prestasi murid. Kemajuan teknologi multimedia telah berupaya untuk
mempersembahkan video bergerak, animasi yang canggih dan grafik warna
berbanding yang lama digunakan sebagai alat pemprosesan data dan menaip teks
semata-mata. Kemampuan multimedia dalam menyampaikan sesuatu maklumat dengan
cepat, tepat dan mampu menjadi daya tarikan bagi mewujudkan suasana
pembelajaran menyeronokkan (Zamri & Mohamed Amin, 2008).
Justeru itu, semua
pihak perlu memainkan peranan untuk membangunkan institusi pendidikan negara.
Setiap kebaikan dan keburukan boleh ditentukan oleh diri sendiri. Jadi,
keburukan sesuatu perkara adalah kecil berbanding kepentingan yang dibawa dalam
sesuatu perkara.
No comments:
Post a Comment